Religulous / Untitled Larry Charles Projec






      Bill Maher, popularny amerykański aktor, satyryk oraz zdeklarowany agnostyk wybrał się w podróż odwiedzając między innymi Salt Lake City, Miami, Amsterdam, Watykan i Jerozolimę. Podczas tej podróży zagląda do Muzeum Kreacjonizmu, muzułmańskich aktywistów gejowskich, przeprowadza rozmowy z chrześcijanami, żydami, muzułmanami, a nawet z kapłanem satanistycznym który się nawrócił, a cała ta podróż została utrwalona w zabawnym filmie dokumentalnym zatytułowanym „Religulous”.

     Oglądając „Religulous” (neologizm utworzony ze słów „religious” - religijny oraz „ridiculous” śmieszny - polski odpowiednik mógłby brzmieć np „Religiotyzm”) można odnieść wrażenie, że na świecie istnieją dwa różne podgatunki ludzi: wierzący i sceptycy.

      Jak twierdzi Bill Maher, powołując się na wyniki ankiety, sceptyczna mniejszość, do której on sam się zalicza, stanowi 16 % amerykańskiej populacji. Dla wielu sceptyków podstawowe założenia chrześcijaństwa, judaizmu oraz islamu (film pomija religie Wschodu oraz Afryki) są groźnymi bajkami oraz mitami podżegającymi do barbarzyńskich czystek oraz świętych wojen, które toczą się do dziś. Wąż mówiący ludzkim głosem? Człowiek, który żył w brzuchu ryby? To tylko dwa z przekazów biblijnych, które stały się obiektem drwin Mahera.

      Agnostycyzm Billa Mahera jest już powszechnie znany w USA, swoje przekonania prezentował w cyklu programów satyrycznych w telewizji HBO, zatytułowanym „Real Time With Bill Maher”. Jest on osobą inteligentną, niepoprawnie polityczną, zaangażowaną w ochronę praw zwierząt (współpracuje z PETA), jest zwolennik legalizacji marihuany, gejowskich małżeństw a przede wszystkim, zdrowego rozsądku. Jest znany z bezkompromisowych wypowiedzi, w których bez oglądania się na żadne świętości bezlitośnie piętnuje ludzką głupotę.

       W produkcję zaangażowane jest studio, które zrealizowało film "Fehrenheit 9/11", a reżyserem „Religulous” jest Larry Charles, znany również z takich filmów jak „Borat: Podpatrzone w Ameryce, aby Kazachstan rósł w siłę, a ludzie żyli dostatniej” oraz wielu odcinków serialu HBO „Pohamuj entuzjazm” (Curb Your Enthusiasm). Dokument „Religulous” przypomina „Borata” pod względem swobodnej struktury oraz konwencji kina drogi. Większość filmu jest przezabawna, prezentując znany z „Borata” prześmiewczy i bezceremonialny humor, a wypowiedzi rozmówców są przeplatane prze fragmenty rożnych filmów, reportaży i bajek. Niektórzy prawdziwie wierzący - a przynajmniej ci, którzy potrafią dostrzec zabawne elementy własnej wiary - mogą nawet po seansie być rozbawieni.  Nie można tego jednak powiedzieć o większości.

     W ramach małej prowokacji dziennikarskiej Bill Maher, stojąc przed Watykanem, prowadzi rozmowę z emerytowanym katolickim księdzem. Ksiądz ten, śmiejąc się, zgadza się z tezą postawioną przez satyryka, a mianowicie, że fundamentalne nauki kościoła katolickiego są zbyt niedorzeczne, by traktować je dosłownie. Niestety Bill Maher nie próbuje dowiedzieć się, dlaczego mężczyzna ten został księdzem oraz rości sobie prawo do bycia autorytetem w kwestiach religijnych.

      W filmie „Religulous” teolodzy i naukowcy pojawiają się tylko przelotnie, gdyż dokument ten nie stara się o miano poważnego studium kulturowego zgłębiającego korzenie wiary. Do tego Bill Maher wciela się w postać dociekliwego reportera, i nie próbuje zgrywać eksperta więcej jego sceptycyzm i niechęć do zorganizowanych form religii nie jest tak widoczny jak w jego telewizyjnych monologach.

     Koncepcja filmu Billa Mahera polega na ośmieszeniu większości z głęboko wierzących rozmówców poprzez nakłonienie ich do udzielania nieskładnych i bełkotliwych odpowiedzi na jego przyjazne zapytania. Większość z tych osób jest łatwym celem. Jednym z takich rozmówców, który sam wystawia się na pośmiewisko, jest José Luis de Jesus Miranda, kaznodzieja z Miami, głoszący, iż jest drugim wcieleniem Chrystusa. Tak jak wielu grzmiących z ambony teleewangelistów, którym film poświęca niewiele uwagi, José sprawia wrażenie chciwego, zadufanego w sobie szarlatana ze skłonnością do złota.

    Kiedy Bill Maher zapytał senatora Marka Pryora, Demokratę ze stanu Arkansas, żarliwego chrześcijanina kościoła ewangelikalnego, co dobrego niesie ze sobą wiara w Boga, ten miał spore problemy z udzieleniem odpowiedzi. W kolejnej wymianie zdań z senatorem Pryorem Bill Maher zasugerował, iż wielu wyznawców ewangelikalizmu nie może się doczekać końca świata, gdyż wtedy, zgodnie z proroctwem, Jezus powróci na ziemię. Senator nie poddał w wątpliwość tego stwierdzenia.

    John Westcott, były homoseksualista, dziś żonaty, jest dyrektorem duszpasterstwa o nazwie Exchange Ministries w Winter Park na Florydzie, organizacji, której misja polega na „leczeniu” homoseksualizmu poprzez modlitwę. Gdy Bill Maher słusznie zauważa, iż Jezus nigdy nie poruszał tematu homoseksualizmu, Johnowi Wescottowi nie pozostaje nic innego, jak tylko się uśmiechnąć. W chrześcijańskim parku rozrywki, gdzie misterium pasyjne odtwarzane jest w formie tandetnego muzycznego widowiska, aktor odgrywający rolę Chrystusa stara się przekonać Mahera że Bóg istnieje i porównuje Trójcę Świętą do trzech stanów skupienia wody: płynnego, lodu i pary.

      Kiedy tematyka odchodzi od ewangelicyzmu i kieruje w stronę judaizmu oraz islamu, ton filmu staje się niepewny, a jego rytm nierówny. Protekcjonalne spojrzenie z góry to za mało w przypadku zwaśnionych religii, które zamieniły Bliski Wschód w ideologiczny kocioł. Gorące tematy fundamentalizmu muzułmańskiego i ortodoksyjnego judaizmu nakreślone są zbyt pobieżnie, pokazując, że Bill Maher nie czuje się na tym polu takim autorytetem, jak w kwestiach dotyczących chrześcijaństwa.

     W końcowych scenach filmu Bill Maher stoi pośród ruin Meggido w Izraelu, w miejscu, gdzie według Apokalipsy św. Jana rozpocznie się Armagedon. Z ust satyryka pada mocne ostrzeżenie na przyszłość, któremu towarzyszą budzące grozę obrazy nacierających wojsk i grzybów atomowych. Wzywa on świeckich humanistów, agnostyków i ateistów do powstania i stanowczego głoszenia swoich poglądów tak, by ich wreszcie usłyszano. Zamiast wiary, podkreśla, powinniśmy rozważyć wątpliwości.

      Niestety niewiadomo kiedy ten film trafi do Polskich kin i na DVD, z pewnością jeśli trafi będzie wyświetlany w małych studyjnych kinach, a i tak nie obędzie się bez oburzenia i krytyki urażonych katolików. Póki co zawsze można pobrać go z sieci. Daty premier w innych krajach można sprawdzić na http://www.imdb.com/title/tt0815241/releaseinfo

Ciekawostki filmowe:

- Pierwotnie premierę filmu zaplanowano na marzec 2008 roku tak, aby zbiegła się ze świętami Wielkanocnymi, lecz strajk pracowników filmowych opóźnił prace w post-produkcji. Data premiery została przesunięta najpierw na 11 lipca, a później na 3 październik 2008 roku.

- Film nosił fałszywy tytuł roboczy „A Spiritual Journey” w celu uzyskania wywiadów od przywódców religijnych. Rozmówcy nie wiedzieli, że Bill Maher jest zaangażowany w filmie, aż przybył na wywiad.

- Budżet filmu zamknął się w kwocie 2 500 000 dolarów, a przychód z biletów w samych tylko stanach wyniósł: 13 011 160 dolarów.

- W USA film ten jest dozwolony od lat 17-stu a osoby poniżej tego wieku chcące go zobaczyć muszą być z pełnoletnim opiekunem.

Oficjalna strona: http://www.lionsgate.com/religulous/index2.html


produkcja: USA
gatunek: Dokumentalny
data premiery: 2008-10-03 (Świat)
Czas trwania: 101 min
reżyseria: Larry Charles
scenariusz: Bill Maher
Studio: Lions Gate Films
Zdjęcia: Anthony Hardwick
Producent: Bill Maher, Jonah Smith, Palmer West
montaż: Jeffrey M. Werner

Obsada:

Bill Maher jako on sam
Steve Burg
jako on sam
Francis Collins
jako on sam
George Coyne
jako on sam
Jerry Cummings
jako on sam
Jose Luis De Jesus Miranda
jako on sam
Reginald Foster
jako on sam
Ted Haggard
jako on sam
Dean Hamer
jako on sam
Ken Ham
jako on sam
Julie Maher
jako ona sama
Kathy Maher
jako ona sama
Aki Nawaz
jako on sam
Andrew Newberg
jako on sam
Fred Phelps
jako on sam
Mark Pryor
jako on sam
Ray Suarez
jako on sam


Religulous - trailer










 
Od początku


statystyka
Polecam: Empatia | Moje reflinki | Apostazja | Fakt i Mity | Ruch Ofiar Księży | TnTTorrenT | Strona „O mnie” | Cybuch | Skupu tuszy i tonerów
A Boy and His Dog | Nazajutrz | Damnation Alley | Dr Strangelove | THX 1138 | Easy Rider | Wstrząsy | Religulous | Po zachodzie słońca | Płytki grób
Diuna | Trainspotting | Human Traffic | My, dzieci z dworca Zoo | Requiem dla snu | Wielki błękit | Leon zawodowiec | Michel Vaillant | Equilibrium